Benvinguts!

Benvinguts al Blog d'Educació Telemàtica creat per un grup d'estudiants de Magisteri de Primària de la URV!

jueves, 14 de abril de 2011

Marc educatiu actual

A) El marc educatiu actual.
1. Entreu en aquesta cacera del tresor: Competències i resoleu 3 de les preguntes plantejades.
• A què fa referència l'annex 1 del Decret 142/2007 de 26 de juny de 2007? I l'annex 1 del Decret 143/2007 de la mateixa data? El Decret 142/2007 DOGC núm. 4915 fa referència a Educació infantil i primària: Competències bàsiques (Annex 1). I el Decret 143/2007 DOGC núm. 4915 a l’ Educació secundària obligatòria: Competències bàsiques (Annex 1).
• Què vol dir ser competent? Ser competent implica que hi hagi que el discent tingui la capacitat per poder utilitzar els coneixements adquirits i les habilitats en diferents contextos i situacions. És a dir, que en la vida quotidiana pugui demostrar que els ha assimilat. Per això, ha de comprendre el que ha aprés i ha de reflexionar sobre allò, tenint en compte les acciones que comporta i com influeix a la societat.
• A més del "saber" i del "saber fer", què inclou el concepte de competència? També, el “saber ser” i el “saber estar”.
• Quins són els quatre eixos que ens permeten avançar en l'assoliment de les competències bàsiques? En comunicatives, conviure i habitar el món, metodològiques i personals.
2. Llegiu l'article de Cebrián, J. L. (1999). La societat de la informació i el coneixement. Els reptes de l'educació.

Tenint en compte l’afirmació de Bill Gates, crec que la tasca del docent és continuar aprenent i no només quedar-nos amb la visió bàsica del que és navegar per Internet. A més a més, incidir en els recursos pedagògics i els valors que implica.
No obstant, crec que pel benefici de l’alumnat, un mestre hauria de tenir adquirits més que uns mínims, per tal d’obrir portes a les noves tecnologies a l’alumnat. Així mateix, l’alumnat hauria d’arribar a ser competent (amb uns mínims) per tal que durant la seva formació pugui anar ampliant els seus horitzons informàtics.
Segons la graella, crec que les nocions mínimes SÓN TOTES ja que un mestre ha de tenir una base de tot el que s’esmenta com a mínim. No obstant, si hagués de senyalar unes nocions mínimes, serien les següents:
1.Identificar les necessitats informatives: Definir el problema que es pretén resoldre; Definir les característiques d’aquesta informació: cobertura geogràfica, cronològica, nivell, extensió i format.
2. Conèixer els recursos disponibles: Comprendre com s’elabora, organitza i emmagatzema la informació (formats i suports); Saber accedir als recursos informatius, a les biblioteques i a Internet.
3. Localitzar i recuperar informació: Aplicar estratègies de cerca i conèixer alguns sistemes avançats de recuperació.
4. Avaluar els resultats i el procés de cerca: Aplicar criteris per a valorar la qualitat de la informació: fiabilitat, actualització, accessibilitat i usabilitat; Seleccionar els documents més útils per a cada cas; Reflexionar sobre la validesa del procés de cerca realitzat.
5. Organitzar la informació - Registrar i analitzar els continguts seleccionats: Extreure i registrar la informació rellevant; Organitzar la informació - Estructurar la informació seleccionada: Segmentar i establir relacions jeràrquiques i associatives; Sistematitzar i sintetitzar la informació rellevant.
6. Transformar la informació en coneixement personal - Integrar la informació: Establir connexions amb coneixements previs;Transformar la informació en coneixement personal – Manipular la informació: Construir significats i elaborar nova informació; Fer inferències.
7. Actuar amb ètica en la utilització – Accedir legalment als recursos: Reconèixer i citar adequadament les fonts d’informació utilitzades; Mantenir la privacitat i seguretat de la informació; Actuar amb ètica en la utilització – Identificar valors i creences: Reconèixer implicacions; Respectar diversitat.
8.Compartir i aplicar el coneixement - Difondre el producte creat: Concretar finalitat; Triar format i suport segons finalitat; Incorporar principis de disseny i les TIC; Compartir i aplicar el coneixement - Aplicar el coneixement: Incorporar o rebutjar punts de vista oposats; Proposar actuacions i ser conseqüent.
B) Marc legislatiu, competències bàsiques i la competència informacional.
1. Llegiu l'annex 1 del Decret 142/2007 en què es descriuen les 8 competències bàsiques.
La competència informacional comparteix continguts i habilitats amb 4 d'aquestes competències. Quines? Redacteu un text de 20 línies mínim exposant les aportacions de les competències bàsiques a la competència informacional.

La competència informacional, a grosso modo, comparteix continguts i habilitats amb la competència comunicativa lingüística i audiovisual, competència d’autonomia i iniciativa personal, la competència en el coneixement i la interacció, i la competència social i ciutadana. Encara que la competència d’aprendre a aprendre pel seu caràcter autònom i constructiu podria jugar un lloc important, ja que és transversal entre totes les competències, i estableix molts lligams amb la competència social i ciutadana.
D’aquesta manera, un alumne a més de tractar la informació, com podria fer a partir de la competència matemàtica, aconsegueix a partir de la competència comunicativa treballar la llengua des d’un altre àmbit (difusió i planificació de textos digitals i de paper) i presentar idees i reflexionar sobre aquestes, tractament del llenguatge (textual, numèric i audiovisual), entre d’altres.
Aquestes característiques són unes de les moltes habilitats i destreses que hem treballat en la graella anterior, que òbviament també surten implícites en el currículum. Seguint aquest fil, ens tupem amb la competència del coneixement i la interacció en el món físic. Comparteixen molts lligams, pel fet de tractar la comprensió de la naturalesa i la manera d’operar o intervenir en el medi. En unes altres paraules, que l’alumne pugui conèixer tot allò que l’envolta i reflexioni sobre per què és així. Sense oblidar-nos, que mostri actitud de responsabilitat i respecte envers les altres persona i el món físic. Si ens centrem amb els sistemes tecnològics, fomenten una nova visió del que ens envolta. Es pot treballar a partir d’un gran ventall de possibilitats i alhora el discent augmenta des de la seva autonomia, realitzant manipulacions amb la informació (planificació, difusió, caràcter crític, etc.)
D’altra banda, l’aprenent es topa amb uns factors personals, com és l’autonomia del treball. En aquest sentit la competència d’autonomia i iniciativa personal infereix directament. Ha de planificar, cercar i elaborar tasques a partir de la informació des d’un àmbit sociocultural, com per exemple avaluar o emprendre un projecte. I sobretot, respectant amb maduresa, ètica i argumentació el que està tractant. Aquest aspecte també té molta relació amb la competència d’ aprendre a aprendre per la raó que he esmentat abans. Sense oblidar-nos que l’autonomia ha d’implicar un afavoriment en el treball individual i col•lectiu des d’un aspecte eficaç, metodològic, responsable, reflexiu, crític, etc.

2. Del document Estandares de competencias en TIC para docentes busqueu la plana 20 i de l'apartat I.D.TIC, valoreu quina és la vostra situació en els 11 aspectes que desenvolupa.

I.D.1. A més de saber examinar i demostrar el funcionament del hardware més bàsic, sóc capaç d’entendre i de manipular aquests aparells des d’un sentit més informàtic (circuits).Tinc els recursos necessaris per no tindre obstacles tècnics (bàsics) amb el software; I.D.2. A partir d’una selecció i treball previ d’activitats per l’alumnat, seria capaç de demostrar les utilitzacions bàsiques amb diversos processadors de texts, ja que gràcies a la pràctica a l’hora de realitzar treballs tots hem aprés a partir de l’experiència. La llàstima en el meu cas, és no haver tingut com a matèria, durant tota la meva escolaritat, informàtica com a recurs. De cara a programes per recuperar arxius/textos, edició de textos i fotogràfica (Office, Photoshop i altres recursos menys complexos), tinc les nocions necessàries per tal d’establir lligams amb tasques d’aprenentatge i funcions bàsiques; I.D.3. Gràcies a Internet, reproductors media, Adobe flash player o programes més senzills com el Powerpoint, entre d’altres, l’alumnat pot realitzar presentacions multimèdies amb un abast de recursos. Realment que hauríem de saber, en tots els aspectes de les TIC, és com la metodologia a seguir per la diversitat de l’alumnat; I.D.4. Depenen del software gràfic seria capaç de poder ensenyar tals conceptes a partir d’unes metodologies establertes. Tot i així la visualització gràfica és el tema que més m’agrada per tractar, “manipular”, examinar i investigar; I.D.5. Per ara tinc un domini òptim de tot allò que es pot realitzar a la xarxa i sobre els coneixements bàsics per tal d’accedir a qualsevol link/URL de la World Wide World. Potser el que ens faria falta seria un llistat que ens encaminés com a futurs docents de com tractar el tema en els diferents cicles; I.D.6. Aquesta tasca ha d’estar ben encaminada pel debat que es pot generar. De cara als meus coneixements a partir de l’experiència he creat unes normes a seguir per tal de realitzar recerques el més ràpid possible, a partir de paraules clau; I.D.7. Diàriament utilitzo múltiples comptes de correu per tal de comunicar-me, llavors tinc un bon domini; I.D.8. Pel fet d’haver utilitzat plataformes de diferents institucions educatives tinc aquests coneixements bàsics. No obstant, cap persona m’ha ensenyat realment com treure més profit i de cara a una futura tasca docent; I.D.9. No tinc la suficiència competència per tal de poder fer una tasca com aquesta, ja que es necessitaria un estudi previ i pràctiques. I.D.10. Només tinc coneixements bases gràcies al Moodle o Intranet, ja que no he treballat amb altres registres de la xarxa durant tota la meva ensenyança. I.D.11. Aquest punt és clau i el tinc dominat, inclús forma part de la meva vida diària com a pilar fonamental: des del meu portàtil, Pc i Smartphone. I realment amb la meva experiència podria fer un llistat dels avantatges d’aquesta manera de comunicar-se, i sobretot treballar aquest tema a partir del valor i el respecte.
c) “Una cacera del tresor.”
En primer terme, una cacera del tresor podria ser com un procediment personal per tal d’arribar a una finalitat (el tresor). Inclús podríem trobar un cert paral•lelisme amb el mite de la caverna de Plató. L’alumne pot arribar a aconseguir aquest tresor, que pot ser un cert coneixement, a partir d’un camí autònom, crític i de recerca.
D’altra banda, quan vaig impartir primer de Magisteri de Primària (Universitat de Salamanca), durant moltes hores vam treballar amb una plataforma petita que s’anomenava “La pluma de Unamuno” que consistia en realitzar petites tasques pedagògiques per tal de fomentar la motivació dels alumnes en el món digital/virtual. Concretament amb el sentit que hi havia moltes poblacions properes a la ciutat que encara no tenien un abast tecnològic, per la seva dedicació rural.
Sobre la seva metodologia, recordo que els mestres tenien molt en compte els coneixements previs sobre la informàtica, per tal que tractessin una sèrie de textos digitals i contestessin un llistat de qüestions sobre aquest. Es donava en un full múltiples webs de la xarxa i altres creades per aquesta tasca didàctica. D’aquesta manera, tractaven i seleccionaven la informació interessants per ells. I així, creaven una petita connexió entre un món virtual i la pròpia motivació de l’alumne. Aquest recurs tenia com a gran finalitat, la recerca d’informació sobre les TIC o temes tecnològics, on el tema principal era la comunicació en tots els aspectes.
Buscant per Internet he trobat al meu abast un seguit de pàgines webs on s’expliquen recursos catalans amb els quals fomentar la competència informacional. En concret he trobat molt interessant aquest link “http://www.xtec.es/~ncoma4/caces/index.htm”, amb el que he estat cercant si el que jo creia que eren “les cacera del tresor” eren idees correctes. A partir de la Web, trobo molt encertat el fet d’oferir tots aquests recursos als docents dividits per àrees, de forma interdisciplinària i inclús per cicle (nivell). Amb la conclusió, que es tracten tot tipus de temes actuals o d’interès per tal d’innovar i arribar a l’alumnat, i així que treballin a partir d’informació digital.

Ariadna González Sánchez

No hay comentarios:

Publicar un comentario