Benvinguts!

Benvinguts al Blog d'Educació Telemàtica creat per un grup d'estudiants de Magisteri de Primària de la URV!

jueves, 14 de abril de 2011

Marc Educatiu actual

Entreu en aquesta cacera del tresor: Competències i resoleu 3 de les preguntes plantejades.
Què és una competència? Són aprenentatges que comprenen el desenvolupament de capacitats (intel•lectuals, afectives, motrius, de relació interpersonal, d'inserció social, morals) més que l'exclusiva adquisició de continguts puntuals i descontextualitzats.
Què vol dir ser competent? Haver fet un procés d'aprenentatge global que integra continguts de diferents tipus (coneixements, habilitats i actituds), seleccionant aquelles capacitats que es consideren realment indispensables per facilitar la plena realització personal i social.
Com s'agrupen les competències bàsiques? Transversals: Comunicatives (Competència comunicativa lingüística i AV, Competència artística i cultural), Metodològiques ( Tractament de la informació i competència digital, Competència matemàtica, Competència d’aprendre a aprendre), Personals ( Competència d’autonomia i iniciativa personal). Específiques: (Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic Competència social i ciutadana).
Llegiu l'article de Cebrián, J. L. (1999). La societat de la informació i el coneixement. Els reptes de l'educació.
- Estic d’acord amb l’afirmació ja que considero que el docent ha de tenir unes nocions sobre les noves tecnologies però té molt més pes el fet de saber com introduir-les a les aules, com utilitzar-les de cara als coneixements que s’han de tractar amb l’alumnat i saber que tenen un caire interdisciplinari on totes les matèries estan implicades.
-1) Cerca i recuperació de la informació: Identificar les necessitats informatives: Definir el problema que es pretén resoldre, Conèixer els Recursos disponibles: Comprendre com s’elabora, organitza i emmagatzema la informació, seleccionar els recursos que millor s’ajustin a la necessitat d’informació reconeguda. Localitzar i recuperar informació: Planificar el treball de cerca. Avaluar els resultats i el procés de cerca: Seleccionar els documents més útils per a cada cas, comparar informació de diverses fonts. 2) Tractament de la informació: Organitzar la informació: Registrar i analitzar els continguts seleccionats (Comprendre, analitzar i interpretar la informació recuperada), Estructurar la informació seleccionada (Ordenar i classificar la informació seleccionada, sistematitzar i sintetitzar la informació rellevant), Transformar la informació en coneixement Personal: Integrar la informació (Establir connexions amb coneixements previs), Manipular la Informació (Construir significats i elaborar nova informació ). 3) Comunicació i aplicació de la informació: Actuar amb ètica en la utilització: Accedir legalment als recursos (Reconèixer i citar adequadament les fonts d’informació utilitzades), Identificar valors i creences (Respectar diversitat), Compartir i aplicar el coneixement: Difondre el producte
Creat (Concretar finalitat), Aplicar el coneixement (Proposar actuacions i ser conseqüent).

MARC EDUCATIU, COMPETÈNCIES BÀSIQUES I COMPETÈNCIA INFORMACIONAL:
La competència informacional comparteix continguts i habilitats amb 4 d'aquestes competències. Quines? Redacteu un text de 20 línies mínim exposant les aportacions de les competències bàsiques a la competència informacional.
Comparteix continguts amb la Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, Competència d'autonomia i iniciativa personal , Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i Competència social i ciutadana. Aquestes quatre són les que comparteixen més continguts però la Competència d’aprendre a aprendre també té un gran pes.
Trobem les primeres aportacions dins de La Competència comunicativa ja que suposa saber interaccionar per escrit amb l'ús dels llenguatges audiovisuals, tot fent servir les tecnologies de la comunicació i també tenir la capacitat d’aprendre la comunicació a través de diferents tecnologies de la informació i comunicació .La Competència artística i cultural aporta el saber crear amb eines tecnològiques representacions. Competència Matemàtica en moltes ocasions a través d’Internet i mitjançant eines tecnològiques l’alumnat es pot trobar amb casos de resolució de problemes on hauran d’utilitzar tècniques matemàtiques i digitals. Competència d’aprendre a aprendre, a l’hora d’utilitzar les noves tecnologies els alumnes han de tenir la capacitat gestionar i controlar processos personals tot aconseguint determinats objectius. Competència d’autonomia personal, aporta tenir la capacitat en les activitats TIC de portar endavant projectes i plans a nivell personal, social i laboral. Competència d’interacció amb el món físic i Competència Social i ciutadana ja que contemplen les situacions problemàtiques que tot ciutadà i ciutadana ha d'aprendre a administrar i solucionar en camps concrets com l'educació tecnològica.
Del document Estandares de competencias en TIC para docentes busqueu la plana 20 i de l'apartat I.D.TIC, valoreu quina és la vostra situació en els 11 aspectes que desenvolupa.
ID.1 Capacitat d’entendre i manipular aquests aparells a un nivell bo-excel•lent. ID.2 Domini de tots els processadors de text, tot i que tinc nocions bàsiques de com dur a terme activitats amb aquestes aplicacions destinades als nens. ID. 3 Domini de programes com: Power Point, Adove Real Player, Reproductor Media i algun programa similar. El més utilitzat és el power point, pels alumnes és una eina molt aprofitable que es pot utilitzar per fer la síntesi i exposició d’un treball. ID.4 Del software gràfic tinc unes nocions bàsiques ja que és un dels programes que menys he hagut d’utilitzar. 1D.5 Capacitat d’utilitzar i explicar Internet i d’ensenyar quins són els seus usos i navegar per pàgines webs segures a nivell informacional i personal. ID.6 Coneixement d’estratègies per part de fer més ràpida la recerca d’informació a través de paraules claus. ID.7 Domini òptim del correu electrònic i de com fer-ho d’una forma segura i personal. ID.8 Nocions bàsiques sense una formació específica. ID.9 Coneixement de diversos llocs webs educatius degut a la cerca d’informació d’aspectes educatius durant la carrera de Magisteri. ID. 10 Domini complet del Moodle utilitzat en el transcurs de la carrera de Magisteri. ID. 11 Capacitat d’utilitzar i manipular amb tecnologies de comunicació i col•laboració. Els missatges de text amb el mòbil, comentaris a xarxes socials, correus electrònics via Hotmail són aplicacions que utilitzo diàriament.
Escriviu què penseu que pot ser una cacera del tresor.
Des d’una perspectiva educativa podem entendre un tresor com l’assoliment de coneixements curriculars i no curriculars (principis i valors) per part dels nens i nenes. La cacera del tresor és una aventura en la que s’endinsa tot aquell que decideix ser i fer de mestre, per tant, m’he d’incloure. En aquesta aventura els i les mestres hem de tenir clar que no estem sols, anem acompanyats de tota una comunitat educativa que també té l’objectiu d’aconseguir aquest tresor, en la comunitat educativa trobem, a les famílies, l’alumnat i docent (incloent equip directiu). Segurament, en aquest camí cap a la cacera del tresor ens ensopegarem amb diversos obstacles com: noves lleis, poc pressupost per a les escoles, no participació ni coordinació entre famílies i docent, etc. En aquests moments és quan hem de pensar en el tresor i en la importància que té per la societat adquirir-lo i per tant, buscar altres camins que solucionin aquells obstacles i ens ajudin a apropar-nos una mica més, com porten fent altres comunitats educatives al llarg de la història, a l’estimat tresor dels coneixements i valors.

Marta García Corbacho

No hay comentarios:

Publicar un comentario