a)Comentari sobre el vídeo “Una visió de l'AMPA sobre la utilització de les TIC”
Belén Navarrete, presidenta de l’AMPA del CEIP Baixeras de Barcelona, ens explica al vídeo la importància del procés d’ensenyança per utilitzar bé les noves tecnologies i així millorar l’aprenentatge de l’alumnat. Penso que és essencial que els nens siguin competents en el tracte de la informació i la competència digital, a l’igual que en les altres set competències bàsiques. Això si, he de matisar que l’aprenentatge s’ha de basar en l’edat del nen ja que no és el mateix que un alumne de primer de Primària utilitzi un ordinador que no pas ho faci un de sisè, per tant el grau de complexitat a l’hora d’utilitzar qualsevol tecnologia s’ha de tenir en compte.
La protagonista del vídeo també comenta si realment els alumnes s’utilitzen de forma òptima les TIC de cara al seu propi aprenentatge. Lògicament si que les fan servir també depenent de l’edat del nen, però no tal com s’haurien d’usar. En aquest cas, puc posar un clar exemple: la meva germana Marta, la qual té 12 anys, per realitzar algun treball amb Internet busca el que necessita a Google i copia tot el que li sembla que pugui estar bé, sense corroborar-ho ni comparar-ho amb altres pàgines. Aquesta actuació és molt normal en els nens de Primària segons el que he pogut veure i és tasca de l’escola el que cada vegada utilitzin millor les eines tecnològiques que tenen a disposició.
Acabo aquest comentari opinant sobre el possible feedback que pot haver entre fills i pares en l’ús de les noves tecnologies, sent aquest fet quelcom primordial donat que a l’escola és possible que els nens aprenguin a utilitzar alguna eina útil per a les tasques que han de realitzar dia a dia els pares. O a l’inrevés, que siguin els pares els que donin consells sobre com utilitzar les TIC que té a l’abast el nen.
b) Relació entre els projectes telemàtics i el currículum escolar i la seva implementació
Les TIC i el currículum escolar s’han de posar totalment en comú quant abans millor, adaptant-se als nous temps que corren, on la creació i optimització de la maquinària tecnològica és constant. En la meva opinió, la integració de les noves tecnologies al món escolar hauria de ser un fet prioritari, tant en el procés d’ensenyança/aprenentatge de l’alumnat, amb la implementació d’un ordinador per cada alumne i projector amb pantalla tàctil a l’aula per posar un exemple, com en l’administració del centre i de tota la comunitat educativa. El motiu de la meva defensa a favor de les noves tecnologies radica en tot el que tenim a l’abast, amb Internet com a eina clau de la que depenen totes les altres, ens obra les portes a conèixer millor el món que ens envolta, tot i que ara mateix no ho aprofitem tant com deuríem. De tots és sabut que actualment el projecte “1x1” de l’ESO no és més que el mètode d’ensenyament tradicional però actualitzat al segle XXI...
Segons el que esmenta la pàgina del “XTEC”, les TIC s’han d’utilitzar de forma interdisciplinària a totes les matèries curriculars fomentant, a més, el treball cooperatiu. El problema és que ningú ha donat una resposta concreta a aquesta afirmació. Què podríem fer nosaltres com a mestres? Promocionar el treball per projectes pot ser un bon exemple, tasca que permet afavorir la recerca, selecció i l’elaboració de la informació per part dels nens, a part de donar l’opció que l’alumnat treballi temes que vertaderament els interessi.
I com implementar tot això dins el currículum escolar? Una bona manera seria la d’obligar a tots els centres a fer algunes hores setmanals dedicades al treball per Projectes dins la llei. Així, el treball amb noves tecnologies passaria a ser fonamental, de manera que s’aprofitaria tota aquesta inversió inicial que s’ha fet ja en alguns centres. És a dir, el plantejament del tema a tractar, la recerca d’informació i la seva posada en pràctica podria fer-la tot sol l’alumne segons la seva edat, tot comptant amb l’ajuda del mestre.
Rafa Robles Fontanet
No hay comentarios:
Publicar un comentario